Oprichting 2 februari 1933

Historie.

HSV de Maas heeft sinds 1933 de Vilt in pacht van de gemeente Boxmeer. Deze bestaat uit de Grote en Kleine Vilt.
In een later stadium zijn hier een tweetal andere visverenigingen van de gemeente bijgekomen, t.w.  H.S.V. “de Berm” te Boxmeer en H.S.V. “Prins Bernhard” te Sambeek. Later met de herindeling van de gemeente Boxmeer met de gemeente Oeffelt is hier ook H.S.V. “de Zalm” uit Oeffelt bijgekomen,
Op 1 november 2002 is “de Vilt” verkocht aan Brabants Landschap. Hierbij is naar onze mening de gemeente Boxmeer in gebreke gebleven door te verzuimen contact op te nemen met de hengelsportverenigingen. In 2003 is in het voorjaar een vergadering belegd met Brabants Landschap in de persoon van Arjan Hendriks. Tijdens deze vergadering zijn concrete afspraken gemaakt betreffende het vissen op “de Vilt”. Hierbij zijn van de zijde van de hengelsportverengingen nogal wat concessies gedaan (reductie van het aantal visplaatsen van +/- 100 naar 40 en uitbreiding van het visverbod van januari tot en met april). Ook is destijds over de periode na 2013 gesproken. Hierbij zou wat betreft Brabants landschap bekeken worden hoe de vissers zich in het natuurgebied gedragen (rommel, vernielingen, overtredingen etc.)  Helaas heeft dit niet mogen zijn.

Echter het pachtcontract bestond nog steeds bij de Kamer van Binnenvisserij en er waren geen veranderingen of opzegging gedaan door de Gemeente en/of nieuwe eigenaar Brabants Landschap.
Hiervoor werden ons later als alternatief de zogenaamde Oeffeltse Vilt aangeboden, omgedoopt in Kleine Vilt.

De Grote Vilt en Kleine  Vilt werd ineens Grote Vilt Oost en West genoemd. En bleek de toezegging om alleen in de Kleine Vilt te Beugen te vissen ineens niet meer van toepassing. Deze Kleine Vilt lag nu ineens in Oeffelt, waar we nu met de verenigingen Boxmeer en Oeffelt samen kunnen vissen. Hiervan is destijds een convenant opgesteld met de Gemeente Boxmeer, waterschap AA en Maas en Brabants Landschap, om tot een langdurig gebruik voor onze verenigingen te komen van dit viswater.